Niquitin

10. Wat doe je als de verleiding je bijna teveel wordt?

De verleiding blijft altijd op de loer liggen. Een feestje, een avondje stappen en bijvoorbeeld ook bij spanningen op je werk of in je relatie… Er is regelmatig een aanleiding om weer naar een sigaret te grijpen. Maar probeer jezelf te beheersen en hou steeds voor ogen waarom je ook weer was gestopt. Leer de situaties waarin je verlangen naar een sigaret terugkomt herkennen. En zoek naar praktische oplossingen om daar weerstand aan te bieden. Overigens is de behoefte aan een sigaret vaak al na een paar minuten vanzelf weer verdwenen.

Ga onmiddellijk iets anders doen.

Zet je zelf er toe om in moeilijke situaties meteen iets anders te gaan doen. Het maakt niet uit wat, zolang je maar bezig bent. Ga stofzuigen, was je auto of spring bijvoorbeeld eens op de fiets om bij een verder gelegen supermarkt boodschappen te doen. Je zult zien dat je binnen no-time de behoefte aan een sigaret weer kwijt bent.

Pak iets te eten of te drinken.


Trakteer jezelf tijdens lastige momenten op wat fruit, rauwkost of noten. Zorg dat je altijd een gezonde snack voor onderweg bij je hebt. Eventueel kun je ook suikervrije kauwgum nemen om je gedachten af te leiden.  Drink ook regelmatig een flink glas water zodat je de hele dag door een beetje ‘vol’ gevoel houdt. Dat voorkomt dat je overmatig gaat eten.

Concentreer je 100% op iets nieuws.


Leer je aandacht te verleggen naar iets dat je volledige concentratie opeist. Zoals bijvoorbeeld een kruiswoordpuzzel, cryptogram of bijvoorbeeld een zenuwslopende game op een portable spelcomputer. Zo krijg je niet eens meer de kans om aan iets anders te denken, laat staan aan een sigaret.

Neem eens iets anders in je mond.


Blijft het toch wat onwennig, zo zonder sigaret in je mond? Zoek dan eens naar een alternatief waar je jezelf prettig bij voelt. Neem bijvoorbeeld een stuk zoethout, of probeer eens een lolly of een stuk (suikervrije) kauwgum. Pak desnoods een lucifer, tandenstoker, pen of potlood…  Ontdek dat de simpelste oplossingen vaak al afdoende zijn om  je trek in een sigaret als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.



10 Veel gestelde vragen over stoppen met roken

  • Stoppen met roken… wat word ik daar beter van?
  • Breng je als roker ook schade toe aan je omgeving?
  • Waarom is stoppen met roken niet altijd makkelijk?
  • Kun je er ook vanaf komen zónder hulpmiddelen?
  • Welke nicotine vervanger past het beste bij jou?
  • Hoe maak je van die eerste stopdag een succes?
  • Wat kun je doen tegen ontwenningsverschijnselen?
  • Hoe voorkom je dat de kilo’s er aan vliegen?
  • Hoe hou je het vol om nooit meer te roken?
  • Wat doe je als de verleiding je bijna teveel wordt?
  • © 2015 GlaxoSmithkline
    Alle rechten voorbehouden
    NiQuitin bevat nicotine. Lees voor gebruik de bijsluiter. Niet gebruiken bij hartklachten. KOAG 309-0909-0973