Niquitin

6. Hoe maak je van die eerste stopdag een succes?

Natuurlijk kun je jezelf voornemen om het aantal sigaretten per dag langzaam af te bouwen. Maar de praktijk leert dat je beter radicaal kunt stoppen. Bepaal vooraf een datum waarop je definitief afscheid neemt van je sigaretten. En probeer een medestopper te vinden zodat je elkaar kunt stimuleren. Zet ook van tevoren de redenen waarom je wilt stoppen op papier en hang dit ter herinnering op een goed zichtbare plek. Zodat je dagelijks opnieuw blijft beseffen waarvoor je het allemaal doet.

Hou meteen een grote schoonmaak.


De eerste dag dat je stopt is vaak het moeilijkst. Geef niet op maar grijp de gelegenheid liever aan om meteen een grote schoonmaak te houden. Ruim alle asbakken op en gooi alles wat je nog aan sigaretten, aanstekers e.d. hebt meteen weg. Doe de gordijnen in de was, lap de ramen en schilder als het even kan die vergeelde wanden en plafonds eens opnieuw. Ook het interieur van je auto kan wel een grondige reinigingsbeurt gebruiken. Binnen de kortste keren merk je hoe fris alles ruikt als je niet meer rookt. Zorg steeds voor voldoende afleiding en blijf lekker actief, zodat je nauwelijks de kans krijgt om aan een sigaret te denken.



10 Veel gestelde vragen over stoppen met roken

  • Stoppen met roken… wat word ik daar beter van?
  • Breng je als roker ook schade toe aan je omgeving?
  • Waarom is stoppen met roken niet altijd makkelijk?
  • Kun je er ook vanaf komen zónder hulpmiddelen?
  • Welke nicotine vervanger past het beste bij jou?
  • Hoe maak je van die eerste stopdag een succes?
  • Wat kun je doen tegen ontwenningsverschijnselen?
  • Hoe voorkom je dat de kilo’s er aan vliegen?
  • Hoe hou je het vol om nooit meer te roken?
  • Wat doe je als de verleiding je bijna teveel wordt?
  • © 2015 GlaxoSmithkline
    Alle rechten voorbehouden
    NiQuitin bevat nicotine. Lees voor gebruik de bijsluiter. Niet gebruiken bij hartklachten. KOAG 309-0909-0973