Niquitin

9. Hoe hou je het vol om nooit meer te roken?

Stoppen is niet eenvoudig, maar het volhouden om niet te roken is vaak minstens zo moeilijk. Ook jij kent vast mensen die al tijden geen sigaret hebben aangeraakt en opeens toch weer  op een pakje per dag zitten. Zelfs al ben je er nog zo van overtuigd dat het jou niet kan overkomen…  Zodra je ook maar één keer toegeeft aan de verleiding, verval je al gauw weer in je oude gewoonte. Blijf er op bedacht en neem onderstaande tips van succesvolle stoppers ter harte.

Verander je vaste gewoontes en patronen.

Ongemerkt heb je al roker vaak een aantal vaste rookgewoontes en –momenten gecreëerd. Zoals ’s ochtends een sigaretje bij je eerste kop koffie of altijd een sigaret na de maaltijd. Doorbreek die vaste patronen en leer jezelf andere gewoontes aan. Drink je koffie voortaan op een andere plek en blijf in het vervolg na het eten niet zitten maar maak bijvoorbeeld een korte wandeling.

Leg elke dag je uitgespaarde geld opzij.


 Niet meer roken levert een flinke besparing op. Dat merk je pas goed wanneer je elke dag het geld opzij legt dat je normaal voor je sigaretten of shag had neergeteld. Gebruik dat extra spaarpotje om jezelf regelmatig te belonen met een boek, een parfum of bijvoorbeeld een avondje uit eten of naar het theater…  Zo ontdek je dat er nog meer positieve kanten zitten aan het stoppen met roken.

Zoek nieuwe hobby’s en bezigheden.


Ga op zoek naar nieuwe hobby’s, sporten of andere bezigheden die niet of nauwelijks met roken zijn te combineren. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, joggen of nordic walking. Of kies voor activiteiten waarbij je allebei je handen tegelijk moet gebruiken zoals boetseren, tuinieren of breien. Zolang je daarmee bezig bent, kom je er niet aan toe om een sigaret aan te raken.

Probeer rokerige ruimten te vermijden.


Het is een bekend gezegde: “zien roken doet roken”. En ook als je wordt geconfronteerd met de sigarettenrook, kan je soms nog verlangend terugdenken aan een sigaret. Waarom zou je jezelf in zo’n lastige situatie brengen? Probeer rokerige ruimten zoveel mogelijk te vermijden en bezoek vooral die gelegenheden waar niet gerookt wordt. Beland je toch een keer in een gezelschap van verstokte rokers, zorg dan dat je kleren na afloop zo snel mogelijk weer gelucht of gewassen worden. Zodat je niet onnodig die rooklucht bij je hoeft te dragen.



10 Veel gestelde vragen over stoppen met roken

  • Stoppen met roken… wat word ik daar beter van?
  • Breng je als roker ook schade toe aan je omgeving?
  • Waarom is stoppen met roken niet altijd makkelijk?
  • Kun je er ook vanaf komen zónder hulpmiddelen?
  • Welke nicotine vervanger past het beste bij jou?
  • Hoe maak je van die eerste stopdag een succes?
  • Wat kun je doen tegen ontwenningsverschijnselen?
  • Hoe voorkom je dat de kilo’s er aan vliegen?
  • Hoe hou je het vol om nooit meer te roken?
  • Wat doe je als de verleiding je bijna teveel wordt?
  • © 2015 GlaxoSmithkline
    Alle rechten voorbehouden
    NiQuitin bevat nicotine. Lees voor gebruik de bijsluiter. Niet gebruiken bij hartklachten. KOAG 309-0909-0973